Født ud af en passion for kvalitet og ægthed, sigter Handkrafted mod, at bygge en verden hvor et samarbejde med en lokal maker for at skabe unikke varer skræddersyet til dine behov, er et enkel, holdbart og bæredygtigt alternativ til at forbruge masseproducerede genstande.

replica-møblerVi er stolte af én specifik kerneværdi: ægthed. Autenticitet i vores ærlige tilgang, autenticitet i de ægte forbindelser, vi fremmer, og frem for alt, autenticitet i de oprindelige skræddersyede produkter vores beslutningstagere ligger deres hjerter i.
Australien har et utroligt rigt og levende fællesskab af dygtige kunsthåndværkere, der producerer originale, verdensklasses varer. Men ikke nok forbrugere udnytter disse ressourcer til kvalitative, bæredygtige møbler.

I stedet er vores samfund blevet alt for vant til og acceptere replica møbelindustrien. Vi ser replica møbler overalt – indretningsråd og renovering i tv-serier pryder ufortrødent siderne i interiør designmagasiner. IBIS verden rapporterede, at kopimøbler er en “stigende tendens” og holder på $ 360.000.000 i online møbelbranchen.

Folk kritiserer forhandlere af kopier i andre brancher (mode, film, skrevet indhold, etc.). Så hvorfor skal vi fortsætte med at godkende replica møbler? Desværre, tager nogle mennesker sig ikke tid til at overveje, hvorfor det er så ødelæggende, og om der er bedre alternativer.

Næste gang du overvejer om du skal købe en original eller en kopi, burde du tage disse faktorer i betragtning:

1. Kvalitet

Som Tony Ash skrev i Dezeen, “En kopist, i sagens natur, eksisterer for at gøre produkterne så billige som muligt.” Teoretisk set, siger de “lad os prøve at gøre dette værre end designerens hensigt.” Vi kunne ikke være mere enige.

De fleste replicaer er lavet med lidt eller ingen respekt for den oprindelige designers håndværk og materialekvalitet. Når en kopi af et originalt design er lavet, er det som regel langt fra repræsentativt for designerens flid og talent.

Kun ved at øge den offentlige bevidsthed og uddanne forbrugerne om, hvordan replica stykker kan sælges til betydeligt lavere priser, vil kunderne have tilstrækkelig information til rådighed til at vurdere deres muligheder og gøre fuldt informerede valg.

Det er vigtigt at huske, at mens en dublet kan ligne originalen, opfylder den typisk ikke samme kvalitetskrav som originalen. Derudover, deler en sjusket replica og originalt design absolut ikke samme levetid.

Vi anerkender, at den tilsyneladende lave pris af mange kopier, ved første øjekast, kan virke tiltalende. Men hvis vi tager med i vores overvejelse at kopien hurtigere skal skiftes ud, kan vi helt sikkert, individuelt og kollektivt, drage fordel af et skift til kvalitet frem for kvantitet. For at gøre dette, er vi nødt til ændre vores opfattelse af værdi.

Den sande værdi af at få noget specialfremstillet overstiger den pris, du betaler. (Bare spørg disse personer…) Med Handkrafted, får du en høj kvalitet, bæredygtigt lavet produkt, som er skræddersyet til dine specifikationer direkte fra en lokal ekspert håndværker. Den slags der vil vare hele livet; den slags dine børn vil værne om som voksne.

Du kan købe en billigt lavet masseproduceret replica, der holder i et par år. Eller du kan investere i noget, der betyder noget.

2. Miljø & arbejdsBetingelser

Hvad er den reelle pris betalt, når der købes billige kopier?

Det bør ikke komme som nogen overraskelse, at mange masseproducerede kopier er fremstillet på fabrikker i udlandet med ubærlige arbejdsforhold, urimelige lave lønninger og dårlig miljøpraksis. Det schweiziske designer par bag Anaïde Gregory Studio tilbragte fem måneder med at besøg fabrikker rundt i Kina for et projekt, der blev til Made in China Dagbog. For en del af serien, besøgte Anaïde og Gregory en fabrik, der eksporterer flere containere af møbler hver måned.

“Arbejdet er udført af medarbejdere, der arbejder seks dage om ugen midt i epoxy dampe og glasfiber støv, uden beskyttelse,” skrev de. “Ejeren af denne fabrik, drevet af økonomiske prioriteringer, viser ingen pleje for sine medarbejdere eller miljøet, og der ses bort fra ophavsrettigheder og det konceptuelle grundlag, for de produkter, han fremstiller.”

3. Støtte Lokale Designere

Ved at støtte replica møbelindustrien, gør folk direkte skade på og påvirker lokale designere og makere.

Australiens retsbeskyttelse halter langt bagefter mange andre lande. I henhold til Design Act, skal designs registreres, før de fremstilles til markedet. Når solgt, mister designere deres evne til at registrere dem under loven, og de kan derfor lovligt blive kopieret. For mindre beslutningstagere, kan det tage år at perfektionere et design, og endnu længere tid at få dækket de investeringer for registrering. Derfor, synes det umuligt for små designere nogensinde at registrere alle deres designs.

Dette spørgsmål har fået organisationer som Authentic Design Alliance til at gribe ind. For tre år siden anmodede gruppen for væsentlige ændringer i loven om ophavsret i Australien.

“Den juridisk godkendelse af replica møbler lukker døren til australske designere, der tilbyder overkommelige, originalt design. Det giver også replica sælgere – handlende af dygtighed og hårdt arbejde af originale designere – at drage fordel af en mangel på offentlighedens forståelse og bevidsthed og til at slippe af sted med noget, du ikke kan gøre i enhver anden industri, der anerkender og værdsætter det bidrag af oprindelig kreativ indsat ” læser anmodningen.

Derudover, genkender Australien kun et registreret design i højst 10 år (fem år i starten og fem mere ved fornyelse). I andre vestlige lande, varer beskyttelse mere end 50-75 år, så designere kan nyde fordele fra deres eget arbejde i løbet af deres levetid, ifølge denne BRW artikel.

“Dette er et industri-dækkende problem, der påvirker langt flere mindre designere, der ikke har ressourcer til at tage dyre retssager op mod ofte ganske godt-finansierede kopister,” skrev Ash i Dezeen. “Det tager heller ikke et geni for at gætte, hvad der kan ske for royalties for designere, der arbejder for mindre møbelselskaber, hvis margenerne udhules.”

Spørgsmålet rækker langt ud over kopier af ikoniske og midten af århundredets designs. Vi er nødt til i stedet at henlede vores opmærksomhed på det voksende problem med at kopiere moderne, hjemmedyrkede designs. Kraftfulde replica møblleforhandlere er begyndt udse sig værker af lokale makere – folk som dedikere deres liv til at skabe originale stykker besjælet med følelser.